Försäljningsvillkor

Pris och Betalning
Priserna på hemsidan visas inklusive moms. Priserna är angivna i svenska kronor. Frakt tillkommer på varje beställning enligt nedan. SMOG.nu (Stjernelund handelsbolag) innehar F-skattsedel och moms redovisas på kvittot som medföljer er beställning.

Vänligen notera att betalning alltid ska ske enligt villkoren för valt betalningsalternativ. Betalning kan inte undanhållas med hänvisning till motkrav av något slag.
SMOG.nu äger rätt att ändra offererade priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering.

Vid uppenbara felaktigheter såsom s.k. förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i mottagningsbekräftelsen eller fakturan, äger SMOG.nu rätt att korrigera sådant pris eller sådan information varpå ny orderbekräftelse skickas ut. Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras.

På SMOG.nu kan du använda följande betalningsalternativ:



Kortbetalning via ePay
Betala enkelt och tryggt via bank-/kreditkort genom ePay. Med ePay kan du använda ditt VISA eller Mastercard och känna dig trygg med att dina uppgifter förblir skyddade. SMOG.nu lagrar inga kortuppgifter.


I samarbete med SVEA WebPay erbjuder vi köp mot faktura. Betalningsvillkoren är 10 dagar efter att vi skickat varan. Fakturan kommer att skickas separat från SVEA Bank vilka även tar hand om allt rörande fakturan.
Vid fakturabetalning tillkommer en fakturaavgift på 3% av ordervärdet, dock minst 15 kr.


I samarbete med SVEA WebPay erbjuder vi delbetalning på 3, 6, 12 och 24 månader. Vi erbjuder för tillfället bara delbetalning till privatkunder. Fakturor kommer att hanteras och skickas från SVEA Bank, vilka även tar hand om allt rörande skulden.
Vid delbetalning tillkommer en kampanjavgift samt aviavgift på 35 kr per faktura. Kampanjavgiften är för närvarande 195, 295, 395 respektive 395 kr för 3, 6, 12 respektive 24 månaders delbetalning. För 24 månader tillkommer även ränta på f.n. 9,95%.


Vi kan nu även erbjuda direkt betalning via Swish. Om du använder mobilen vid orderläggning kommer Swish-appen att öppnas för direkt godkännande av ordersumman i samband med orderläggning. Annars kommer en betalningsförfrågan skickas ut till ditt registrerade mobilnummer, och genom att öppna din Swish-app kan du godkänna denna.

Förskottsbetalning till Bankgiro
Efter lagd order erhålles en orderbekräftelse med instruktioner för att förskottsbetala ordersumman till vårt Bankgirokonto. Det tar normalt 2-3 bankdagar från att ni gjort er betalning tills vi erhåller den. Så fort vi erhållit betalning kommer ni få en ny bekräftelse om att er order är under behandling och kort därefter ytterligare en bekräftelse när vi skickat er order. Er order makuleras automatiskt efter 10 dagar om betalning ej erhållits. Inga beställningar skickas innan full betalning erhållits.

Frakt och expeditionsavgift.
Frakt tillkommer på samtliga beställningar som inte hämtas av kund själv. Fraktkostnaden beräknas automatiskt i kassan. Inga expeditionsavgifter tillkommer.

Leveranser och leveranstid.
Vår strävan är att leverera din order så snabbt som möjligt. Om det du har beställt finns i vårt lager så skickas dessa normalt samma dag eller dagen därpå (vardagar). Om varorna inte finns i vårt lager och måste beställas från leverantör, bevakar vi din order och levererar så snart vi kan. Vid eventuell leveransförsening meddelas du eller får en delleverans. Vill du inte vänta kan du givetvis avbeställa. Leveranser sker normalt med Postpaket men mindre varor kan i vissa fall skickas som brev. Överstiger din order 20kg delas din leverans upp på fler sändningar.

Ofullständiga leveranser och reklamation.
Vid leverans ska köparen omgående undersöka leveransen enligt normal affärssed. Om köparen anser att leveransen är ofullständig, skadad eller på annat sätt felaktig, skall köparen meddela detta omgående. Såvida köparen har upptäckt eller borde ha upptäckt bristen och inte meddelar detta enligt ovanstående, kan köparen inte senare hävda denna brist.

Är levererad vara felaktig eller skadad kan du reklamera den. Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten. Vi tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år. Förutsättningen är då att ni måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och inte beror på slitage. Glöm inte att spara kvittot. Kontakta alltid oss som första steg i ett reklamationsärende.

Returer / Öppet köp.
Hos SMOG.nu har du öppet köp i 14 dagar från det att du mottagit varorna (enligt distansavtalslagen). Varan får inte vara använd eller provad och skall returneras i originalförpackning. Returpaketet får inte skickas mot postförskott eller efterkrav. Returer skickas till våran företagsadress i Enköping (EJ ombud). Vid retur till ombud tas en avgift ut för avhämtning. Returfrakten betalas av kunden. Kontakta alltid oss som första steg i ett returärende.

Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till SMOG.nu, debiteras kunden den totala uppkomna fraktkostnaden plus 150 kronor i administrationsavgift.

Beställning i annans namn
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att SMOG.nu lider ekonomisk skada, polisanmäls.

Äganderättsförbehåll
Alla varor förblir SMOG.nu:s egendom tills dess full betalning erlagts.

Hantering av personuppgifter. Uppgifter tas in endast för att hantera kundrelationen och leverera din order. Uppgifter lämnas aldrig ut till tredje part.

Force Majeure.
SMOG.nu skall befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal vid händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, vilken påverkar nämnda avtal och bidrar till att de ej kan hållas. Denna händelse kan vara, men begränsas inte till, leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, lagbud, myndighetsåtgärd, naturkatastrof, krigshändelse, strejk eller liknande omständighet, eventuella strömavbrott eller störningar hos webbhotell där SMOG.nu ligger.